Протидія булінгу

Роз'яснення щодо застосування наказу МОН України від 28.12.2019 р. №1646

Про створення безпечного освітнього середовища в ЗО та попередження і протидії булінгу (цькуванню)

Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в ЗО

Про внесення змін до наказу МОН України від 26.02.2020р. №293

Наказ МОН України від 26.02.2020р. №223 "Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в ЗО "

Наказ МОН України від 28.12.2019р. №1646 "Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в ЗО"


ПЛАН

заходів щодо профілактики булінгу у філії «Хоросницький ЗЗСО І-ІІ ступенів» ОЗ "Твіржанський ЗЗСО I-III ступенів Мостиської міської ради Львівської області"


№ п/п
Назва заходу
Цільова аудиторія
Термін виконання
Відповідальний
Діагностичний етап
1.
Перевірка приміщень, території закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу
Постійно
Завідувач філії
2.
Організація педагогічного та учнівського чергувань по закладу освіти з метою протидії булінгу
Учасники освітнього процесу
Січень, вересень
Завідувач філії
3.
Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах:
–  спостереження
за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;
–      опитування (анкетування) учасників освітнього процесу;
–      психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;
–      соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах
Учасники освітнього процесу
Упродовж року
Класні керівники
4.
Розробка, затвердження та оприлюднення плану заходів, які пов’язані з запобіганням та протидією булінгу у філії
Учасники освітнього процесу
Лютий
Завідувач філії
Інформаційно-профілактичні заходи
1.
Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню
Педагогічний колектив
Упродовж року
Завідувач філії
2.
Проведення уроків відвертого спілкування.
1-4 кл. - «Змінюй в собі негативне ставлення до інших».
5-7кл. – «Допоможи собі рятуючи інших».
8-9 кл. - «Стережись! Бо, що посієш то й пожнеш», «Про стосунки в учнівському середовищі».
Учні 1-9 кл.
Упродовж року
Класні керівники
3.
Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу»
Педагогічний колектив
Березень
Керівник методоб’єднання класних керівників
4.
Складання порад учням «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»
Учні 1-9 кл.
Квітень
Класні керівники
5.
Контроль стану попередження випадків  булінгу
Нарада при завідувачу
Травень
Завідувач філії
6.
Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі »
Класні керівники
Жовтень
Керівник методоб’єднання класних керівників
7.
Розробка пам’ятки «Маркери булінгу»
Педагогічний колектив
Листопад
Завідувач філії
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти
1.
Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків
Учні 1-4 кл.
Упродовж року
Учителі 1-4 класів
2.
Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин   спілкування, тренінгових занять
Учні 1-9 кл.
Упродовж року
Класні керівники
3.
Перегляд кінострічок, відеопрезентацій «Булінг в школі. Як його розпізнати?»
Учні 5-9 кл.
Упродовж року
Класні керівники
4.
Години відвертого спілкування за участю представників дитячої поліції «Не допускай проявів буліну над собою. Допоможи другу».
Учні 1-9 кл.
Упродовж року
Класні керівники
5.
Оприлюднення телефонів довіри на блозі школи
Учасники освітнього процесу
Лютий
Завідувач філії
6.
Години спілкування «Кібербулінг! Який він?».
Учні 1-9 кл.
березень
Класні керівники
7.
Складання та розповсюдження серед учасників освітнього процесу листівок на тему «Не стань жертвою боулінгу»
Учні 1-9 кл.
Квітень
Класні керівники
8.
Анкетування щодо знань всіма учасниками освітнього процесу своїх прав та можливостей, способів дій та реагування на випадки булінгу
Учасники  освітнього процесу
Травень
Класні керівники
9.
Засідання ігрового клубу «Як довіряти й бути вдячним»
Учні 1-4 кл.
Вересень
Класний керівник 4 класу
10.
Тренінгове заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі».
Учні 5-9 кл.
Жовтень
Класний керівник 9 класу
11.
Конкурс-виставка плакатів на тему «Шкільному булінгу скажемо – НІ!»
Учні 1-9 кл.
Листопад
Класні керівники, учителі
12.
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу»
Учні 1-9 кл.
Грудень
Класні керівники, учителі правознавства,
Робота з батьками
1.
Інформаційна робота через інтернет-сторінки
Батьки учнів
Упродовж року
Класні керівники
2.
Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільних батьківських зборах
Батьки учнів
Вересень
Завідувач філії
3.
Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі та в після урочний час»
Батьки учнів
Березень, вересень
Класні керівники
4.
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї   дитини
Батьки учнів
Квітень, жовтень
Класні керівники
5.
Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті»
Батьки учнів
Травень, листопад
Класні керівники

Протокол реагування на випадок булінгу/кібербулінгу в школі (приклад)

  1. Інформування поліції впродовж 24 годин після отримання інформації.
  2. Скликання комісії з розслідування ситуації з булінгом.
  3. Напрацювання комісією аналізу щодо того, які аспекти шкільного середовища потребують покращення: шляхом інтервʼювання вчителів та дітей, комісія зʼясовує, де саме шкільна система дала збій.
  4. Збирання доказів щодо того, що сталося. Комісія має: опитати мішень, опитати свідків, зібрати докази, які доводять або не доводять повторюваність явища, завдання болю, дисбаланс сил, умисність дій.
  5. Інформування всієї школи та всіх батьків і дітей стосовно того, що стався булінг і що подібне у школі неприпустимо. Директор/-ка пише листа та розсилає усім учасникам освітнього процесу.
  6. Базуючись на аналізі, директор дає розпорядження щодо втілення низки заходів з покращення безпеки шкільного середовища.
  7. Проводиться класна година по всій школі, де підкреслюється, що булінг в школі неприпустимий.
  8. За допомогою письмової комунікації залучаються батьки як союзники.





Примірний календар заходів з протидії булінгу


Політики протидії булінгу


Результати вимірювання рівня булінгу в Україні

Інструменти школи для вимірювання рівня булінгу в закладі освіти

Інструмент вчителя самооцінки атмосфери в закладі